81 год з дня трагедыі ў Стоневічах.
Быў самы разгар вайны – жнівень 1942 года. Нямецкая армія займала ўсё новыя і новыя тэрыторыі Савецкага Саюза. Пакутавала ад гітлераўскага рэжыму і здзекаў акупіраваная Беларусь, цярпеў страшэнныя здзекі вылюдкаў беларускі народ, асабліва яўрэі. У Іўі, у самым цэнтры мястэчка, было створана гета. Адтуль яўрэяў часта ганялі праз татарскую вуліцу (так называлі мясцовыя сучасную Савецкую) ў Масткі чысціць рэчку. Татары хаваліся ў хаты, выглядвалі праз шчылінкі адвешаных фіранак і шапталіся: “Яўрэямі немец расчыняе, а намі мясіць будзе”.
Хата Анацкіх, Валодзі і Волькі, была апошняй ці першай у Мастках, гледзячы, з якога боку падысці, і стаяла бліжэй да рэчкі, чым астатнія. І праз акно, і з надворка было добра відаць, як яўрэі там працавалі, а паліцаі іх вартавалі. Гаспадары стараліся не пападацца ім на вочы, але паліцаі часта заходзілі да іх пажывіцца ці набраць вады. І толькі пад вечар, калі людзей гналі назад, у гета, можна было спакойна ўпраўляцца па гаспадарцы. Звычайна гэта праца заканчвалася, калі ўжо добра сцямнее, і гаспадары клаліся спаць даволі позна.
Аднойчы Рэньку разбудзіў нейкі незвычайна ціхі стук у шыбу. Стукалі неяк вельмі нясмела, нават далікатна.
Дзяўчынка насцярожылася, бо за час вайны ўжо прывыкла да стукаў і партызанаў, і немцаў. Тыя не цырымоніліся: лупілі прыкладам у дзверы або дулі кулаком у шыбу. Але тут раптам пачуўся ціхі голас:
- Валёдзя, Валёдзя, адціні. Гэта я, Мэйер.
Тата ўсхапіўся і выйшаў на двор. Адтуль даносіліся ціхія галасы. Потым вярнуўся і пачаў шаптаць маме (думаў, што дзеці спяць), але Рэнька прытаілася і слухала.
Пыталі дарогу на хутар да Аўгустына.
Хто? - здзівілася мама.
Мэйер... і яшчэ двое. Стаялі воддаль, ля плоту. Не пазнаў хто. Гэта іўеўскія яўрэі.
Што ім там трэба, у таго Аўгустына? — усё не супакойвалася і дзівілася мама.
Ат, спі! Не твая там справа! - ужо сярдзіта адказаў тата.
Мама змоўкла, і ў хаце стала зноў ціха. Рэнька салодка заснула, а раніцай ужо не памятала пра начных гасцей.
Але праз некалькі дзён, ужо позна вечарам, зноў пастукалі. У хаце яшчэ не спалі, і тата хутка адчыніў. У хату ўвайшлі людзі. Цэлая хата людзей! Гэта зноў былі іўеўскія яўрэі і зноў распытвалі дарогу на хутар Дугніва, да Аўгустына. Тут былі ўжо і жанчыны, і маладыя, і хлопчык гадоў шасці. Калі яго маці ўбачыла, што ў хаце ёсць дзеці, Рэнька і яе дзве маленькія сястрычкі Мілачка і Наташка (дзяўчаткі на той час былі яшчэ жывыя), то пачала прасіць маму, каб пакінуць хлопчыка. Але мама рашуча адказала:
Не! Да нас заязджаюць немцы. І ў Іўі, і ў Морыне расклеены лістоўкі, дзе напісана, што будзе за дапамогу яўрэям. Расстраляюць і яго, і ўсіх нас. Дзе вы, хай там будзе і ваша дзіця.
Хлопчык пачаў плакаць і туліцца да мамы:
- Немцы! Я баюся немцаў....
Тата вывеў людзей з хаты, паказаў дарогу, якая ішла каля рэчкі, і яны пайшлі на хутар. Рэнька з мамай яшчэ ўглядаліся праз акно, як неяк надзвычай павольна аддаляліся і хаваліся ў цемры постаці тых людзей. Потым яна чула, як тата ціхенька шаптаў маме: “І што ім трэба ў таго Аўгустына? Усё ідуць і ідуць. Не баіцца во чалавек”.
А зусім хутка ўсіх, хто не змог уцячы з гета, загналі пад Стоневічы і знішчылі. Балюча перажывалі ўсе навакольныя вёскі гэту трагедыю, спачувалі ні ў чым не павінным ахвярам. Самі жылі ў страху і пастаянным хваляванні.
Прайшло, можа, са тры месяцы з таго моманту, калі да Анацкіх заходзілі яўрэі. Гэта быў ужо жнівень. Жыта ў многіх ўжо было зжата і звезена ў гумны. Занятыя доўгай і цяжкай працай, гаспадары забыліся пра яўрэяў, якія да іх заходзілі яшчэ ў маі. У той дзень мама сядзела ля акна, якое выходзіла на Солы – сенажаць перад хутарам Дугніва, і нешта латала ці шыла.
Авой! Валодзя, глянь! - раптам ускрыкнула яна. – Куды ж гэта немцы і паліцаі каля рэчкі бягуць?! Нешта ж унюхалі.
У бок хутара, да Аўгустына, накіроўваюцца. Што ж там такое можа быць? - разгублена разважаў тата.
А літаральна праз некалькі хвілін адтуль паваліў чорны дым і пачуліся стрэлы. Хутка дым ужо перамяшаўся з агнём, а полымя шугала ўсё вышэй і вышэй.
Хутар падпалілі... Гарыць гумно і хата, - здзіўлена сказаў тата. – За што ж так правінаваціўся чалавек, што пазбавіўся і прытулку, і хлеба? А можа, і жывых ужо нікога няма? Ай-яй-яй! Бяда якая!
Усе Масткі і Казлы (так мясцовыя называлі Дындылішкі, бо большасць жыхароў мела каларытнае прозвішча Казёл) дзівіліся, разважалі і губляліся ў няведанні: за што? І чаму?
Праз некалькі дзён, калі ўжо перасталі курэць галавешкі –тое, што засталося ад хутара, – тата сабраўся схадзіць паглядзець на папялішча. Мама была занята малымі сястрычкамі, а Рэнька ўчапілася ісці з ім. Тата яе не хацеў браць, але дзяўчынка пачала ныць, плакаць, і ён згадзіўся.
І які жах! Тое, што ўбачыла Рэнька, назаўсёды ўрэзалася ў яе памяць: чорныя галавешкі ад былых будынкаў хутара, спаленае зерне. Шмат зерня, цэлыя кучы, і сярод гэтых абгаркаў бялелі косці няшчасных ахвяр. Дзяўчынка ўспомніла пра людзей, якія заходзілі да іх вечарамі, і таго хлопчыка, якога мама прасіла пакінуць, каб выратаваўся. Ёй стала страшна, яна пачала плакаць, і тата хутчэй павёў дадому. Мама тады з ім сварылася, крычала, што павёў дзіця і яно недзе моцна спалохалася. А вечарам павяла Рэньку да бабкі Насты качаць пярэпалахі, каб, не дай бог, што не здарылася з дзяўчынкай. Бог мілаваў. Рэнька не захварэла, але яна ніяк не магла забыць таго яўрэйскага хлопчыка, якому мама так хацела захаваць жыццё.
А назаўтра тата і іншыя мужчыны з Масткоў і Казлоў пайшлі і пахавалі рэшткі людзей, каб не валяліся. Пазней, ужо ў мірны час, іх перазахавалі ў Стоневічах, у адной магіле, якая стала вечным домам для сваякоў, суседзяў, сяброў – былых жыхароў мястэчка з меладычнай назвай Іўе.
Так быў сцерты назаўсёды з карты хутар Дугніва. Толькі з памяці народнай ніколі не сцерці тую трагедыю, якая адбылася на хутары. Дарога на які стала для некалькіх дзясяткаў людзей дарогай у адзін канец.
Людміла Каралевіч, г. Гродна.